Chrzanowice dworzec górny

Pochodzące z przełomu lat 60- i 70-tych i zasilane napięciem ~25kV EZT serii 560 obsługują podmiejskie połączenia w rejonie Brna. Wyróżniają się wyjątkowo dobrym komfortem podróży jak na swój wiek. Dość charakterystyczne dla tych pojazdów jest także hamowanie – elektrodynamiczne, z wykorzystaniem pneumatycznego tylko w końcowej fazie. Choć jak się głębiej zastanowić, specyficzny efekt powolnego wytracania prędkości – tak aby „złapać” klockami koła przy prędkości rzędu 10 km/h bardzo delikatnie – jaki obserwowałem podróżując tym składem, mógł przecież wynikać ze stylu jazdy konkretnego maszynisty. W każdym razie bliźniacze jednostki serii 460 (na =3kV), którymi też miałem przyjemność trochę pojeździć, zachowywały się nieco inaczej.

Zestaw prowadzony jednostką napędową 560 004-4 za parę chwil odjedzie z Křenovic horního nádraží jako pociąg osobowy 4014 do Brna hl.n. 22.07.2009

2 odpowiedzi

  1. Opis zdjęcia jest oczywiście ze starej www (a może i z jeszcze starszej). Dziś taki styl jazdy mnie wcale nie dziwi, bo tak samo jeździ się starymi tramwajami, z ręcznym hamulcem postojowym.

  2. Z czasów gdy czescy maszyniści ujeżdżali polskie kible na linii międzyleskiej zapamiętałem odmienny styl ruszania z zatrzymania. Aby uniknąć klasycznego efektu „jeb” przy zadaniu jazdy pierwsza pozycja na nastawniku była wrzucana gdy wciąż był uruchomiony hamulec, następnie luzowanie, styczniki uruchamiają silniki przy wciąż lekko przyhamowanych wagonach, co tłumiło szarpnięcie.

Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *