O ratowaniu sytuacji

ETR104-268 jako pociąg regionalny relacji Bologna Centrale – San Benedetto Sambro-Castiglione Pepoli przejeżdża mostem nad Settą w miejscowości Vado, kolejowo na szlaku Monzuno-Vado – Grizzana. To jest foto z ostatniego dnia wyjazdu, obfitującego niestety w rozmaite przeciwności (napiszę o nich pewnie pod innymi zdjęciami), więc miałem dosyć mocne parcie na jakiekolwiek sensowne zdjęcia. Na ujęciach z tego miejsca, które przeglądałem przed wyjazdem, miejscówka prezentowała się atrakcyjnie, ale research na streetview nasuwał pewne wątpliwości co do wegetacji na skarpie, z której się to foto robi (wzorcowe ujęcia wykonywane były stojąc kilka metrów wyżej i bardziej od czoła pociągu). Mimo tego postanowiłem sprawdzić miejscówkę. Rzeczywiście, okazało się, że akacje wystrzeliły kilka metrów w górę i nici z wzorcowego motywu. To, co widzicie powyżej, jest desperacką próbą ratowania sytuacji. Foto powstało z kilkumetrowej wysokości ogrodzenia miejscowego cmentarza, na który to mur wdrapałem się korzystając z pożyczonego mobilnego podestu, służącego na tymże cmentarzu do „obsługi” górnych rzędów kolumbarium (ściany do prechowywania urn). Problem w tym, że trzeba było nim wjechać na trawiastą skarpę, nie zwracając przy tym na siebie uwagi. Na dodatek liczyłem na spory ruch towarowy, gdyż jest to główna (poza KDP) trasa łącząca Bolonię z Florencją, ale akurat trwały jakieś prace i tranzyt był całkowicie wstrzymany, jedynymi pociągami były więc kursujące co godzinę osobówki. Powtórki jednak nie planuję, bo akcja włażenia na mur cmentarza była wystarczająco przypałowa, zaś powyższy rezultat mnie w pełni zadowala. 04.10.2025

6 odpowiedzi

  1. >>>Wzorcowe foto wygląda tak: https://trainspo.com/photo/137544/?list=geo

    Twoje ma zdecydowanie ciekawszą perspektywę 😉

  2. Wakacyjne soboty już dawno minęły 🙂

  3. Dziękuję za obszerny komentarz. Dość ciekawe to miejsce z trzema trasami, z różnych epok. Ogólnie Diretissima robiła wrażenie w czasach, gdy ją otwierano.

    Co do wagonów przez Prato – szybkie spojrzenie w cegłę wskazuje, że przynajmniej w wakacyjne soboty przejeżdżał tędy IC 1589 z Mediolanu do Reggio Calabria.

  4. Wzorcowe foto wygląda tak: https://trainspo.com/photo/137544/?list=geo

    Aktualnie na pewno ten IC nie jeździ (o ile istnieje) z powodu wspomnianego zamknięcia. Pociągiem regionalnym z Florencji do Bolonii (z przesiadkami, rzecz jasna) można się dostać kilka razy dziennie tylko trasą przez Pistoię. Z Prato jeździły do września, aktualnie są zawieszone (kursuje ZKA przez autostradę, bez postojów), pewnie na czas remontu. Trzecią trasę, z Borgo San Lorenzo, przez góry także można przejechać tylko autobusem, tu jednak to chyba tak na stałe. Ogółem granice regionów w ruchu regionalnym są obsługiwane w tych Włoszech jak za czasów najlepszych tradycji PKP. Ostatecznie w jedną stronę pojechałem Flixem (nocą, kiedy nie ma żadnych pociągów, bo KDP zaczyna kursy po 6) a w drugą KDP – z ciekawości.

    Osobówki w relacji ze zdjęcia wymagają tylko dwóch obiegów, na obu były jednakowe Alstomy. Starych EZT już raczej nie ma, gdyż w ostatnich latach zakupiono setki nowych Alstomów (widać to po numerze jednostki ze zdjęcia) i Hitachi. E464 z wagonami można w Emilii-Romanii spotkać na innych trasach. O ile z piętrusami pewnie jeszcze pojeżdżą, to parterowe wagony pewnie też czeka wkrótce odstawka.

  5. P.S. czy oprócz plastików były na linii jeszcze inne składy? W 2015 sporo było zestawów E464 z wagonami sterowniczymi oraz starych kibli.

  6. Cieszę się, że byłeś tak zdeterminowany, bo efekt jest zadowalający 🙂 Sam byłem w tym miejscu w grudniu 2015, ale zupełnie nie pamiętam, czy miejscówka była trudnodostępna, za to o ile nie podniesiono toru na moście (co raczej nie miałoby sensu), to robiłem z niższego pułapu. Nie wiem jak w tym roku, ale w 2023 jeździła jeszcze 1 para wagonowego IC z Bolonii w kierunku Florencji (nawet miałem nim jechać, ale akurat był odwołany w dniu naszej podróży, więc musieliśmy skorzystać z KDP).

Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *